Örökre

Bogárdi Szabó István elmélkedése, Lélektől lélekig, Kossuth Rádió, 2024. március 24.

 

Virágvasárnap története (Jézus bevonulása Jeruzsálembe) és Húsvét (Jézus feltámadása) kettős fénybe állítja Nagypénteket, Jézus kereszthalálának titkát. Virágvasárnap jövendöléseket idéz a helyreállító királyról, aki egycsapásra, itt és most fölemel, és tisztulást is hoz, újra imádság házává avatja a templomot, amit megannyi kegyes csalás a latrok barlangjává tett. Virágvasárnap: szabadság-foglaló. Virágvasárnap a gyermekek ujjongása hív csalhatatlan örömre. És ha ők nem ünnepelhetnek, akkor a kövek énekelnek himnuszt. Dicsfény. Így ragyog a világosság a sötétségben. S mi visszaszerezzük magunknak Istent!

Aztán a kereszthalál porig rombolja mindezt. A sötétség nem fogadja be a világosságot - mondja János evangélista (János 1,5); az elárult, megtagadott, letartóztatott, halálra ítélt és vesztőhelyre rángatott Jézus pedig ezt mondja kiszolgáltatottságáról: ez a sötétség hatalma (Lukács 22,53). „Pedig mi azt reméltük...” (Lukács 24,21) - ezzel a szóval adják vissza keserű csalódottságukat az emmausi tanítványok - még nem tudják, hogy ezt magának a feltámadottnak mondják, a feltámadás napján. Ők csak hátra hagynák a kudarcok színterét, s mennének gyorsan tovább, mert élni kell... Virágvasárnap dicsfénye szertefoszlott, megtört, vereséget szenvedett a kereszthalál éjsötétjén.

Pedig azt reméltük... Azt reméltük, hogy Jézus hozza el a megváltást, ahogy Mózes megénekelte az egyiptomi szabadulást (2Mózes 5,13), vagy ahogy Dávid kifejezte Isten bocsánatát, amit  létrontó bűnére kapott (2Sám 7,23), vagy ahogy a világot szemlélve mondja a zsoltár: Isten szabadítja meg népét bűnéből (Zsoltár 130,8) - vagy legalább úgy, ahogy  a panaszkodó próféta, Jeremiás remélte lelke szabadulását, mikor összeomlott minden (Siralmak 3,58). Mi is mondogatjuk: pedig azt reméltük, hogy a hit majd átvezet minden akadályon, azt reméltük, hogy hűséges igyekezetünk megbecsülést szerez, hogy az imádságaink megóvnak bukástól, bajtól, sőt, Jézus iskolájában azt is megtanulhatjuk, miképpen kerülhetjük el a kereszt botrányát és az áldozatot. Azt reméltük... Félelmetes, hogy éppen a reménnyel fejezzük ki a lemondást.

Ám csodálatos, hogy mégis, ezt a mi csüggedt élet-folytatásunkat hogyan ragyogja be és változtatja meg a feltámadás világossága. S megváltoztatja virágvasárnapi spekulációinkat is, mert a feltámadás dicsősége a legősibb emlék, a világ teremtésében gyökerezik, régibb, mint a próféta esdeklése, a zsoltáros belátása, Dávid hálája vagy Mózes diadaléneke. Az ős-ígérethez, az első remény-igéhez vezet, amit Isten adott az ellene fellázadt embernek, és adott nekünk is, akik folyton a mindent hajhásszuk, de csak a semmivel kötjük gúzsba magunkat. De Isten kivált a halálból. Az asszony magva a kígyó fejére tapos, az pedig a sarkát mardossa (1Mózes 3,15) - ez az ősevangélium. Nem a világosság vall kudarcot, hanem a sötétség - s éppen azért, mert nem fogadta be a világosságot. A kereszthalál életet szerez. Az áldozat nem vereség, hanem ajándék.

Virágvasárnap fénye megtorpant a nagypénteki sötétségen -  de mégsem! Azt olvassuk az evangéliumban, hogy Jézus elsiratta Jeruzsálemet virágvasárnapi bevonulásakor (Lukács 19,41), ám az ő könnyein tükröződő fény egészen a feltámadásig átragyog. S mikor az új élet dicsőségében elébük áll, letörli csüggedt tanítványai szeméről a könnyet. Nem mi szerezzük vissza Istent, Ő szerez vissza magának örökre.

 

« Vissza

Ez a weboldal az Ön kényelmes böngészésének érdekében cookie-kat használ. Elfogadom További információ