Főoldal Publikációk Életmentő közhelyekről

Életmentő közhelyekről

Bogárdi Szabó István elmélkedése, Lélektől lélekig, Kossuth Rádió, 2023. június 2.

 

Nemrégiben alaposan rám ijesztett egy ismerősöm, akivel már vagy húsz éve nem láttuk egymást. Azt mondta: emlékszel, mit mondtál nekem, mikor összeomlott az életem és abba akartam hagyni a főiskolát? Azt mondtad: rendes keresztyén ember azt a jót, amit elkezdett, befejezi. Az életemet mentetted meg ezzel. Valóban? - kérdeztem megszeppenve -, hiszen én csak egy közhelyet mondtam.

Jézus különös példázata jut eszembe erről, hogy el ne bízzam magam, hanem igazán reménykedjem, hogy volna még más számára is életmentő közhelyem. A Márk evangéliumában olvassuk: „Úgy van az Isten országa, mint mikor az ember beveti a magot a földbe. És alszik és fölkel éjjel és nappal; a mag pedig kihajt és felnő, ő maga sem tudja miképpen. Mert magától terem a föld, először füvet, azután kalászt, azután teljes búzát a kalászban. Mihelyt pedig a gabona arra való, azonnal sarlót ereszt reá, mert az aratás elérkezett.” (Márk evangéliuma 4. rész 26-29.)

Arató-időben mindannyian értjük a történet menetét, mégis nagy viták vannak az értelméről. Előtte áll a sokkal ismertebb példázat a mag sorsáról, és Jézus hozzáfűzött magyarázata: vajon kinek mennyire alkalmas az élete, hogy az isteni igazságot befogadja. Majd utána következik Jézus példázata a mustármagról, mely a legkisebb ugyan, de oly nagyra nő, hogy árnyékában madarak rakhatnak fészket. Ez is értjük: Isten igazsága menedéket ad. De mit jelent az itt, hogy „magától terem a föld”? Szó szerint, mi ez az automatizmus? És mit jelent a magvető nyugalma, aki „alszik és felkel, éjjel és nappal: a mag sarjad és nő, ő maga sem tudja, hogyan”?  Nem tudja, hogyan – és nem nyugtalan? Ha nem tudjuk, hogyan történnek a dolgok, vagyis, ha nincs pontos ismeretünk egy életfolyamat minden szakaszáról, mérhetetlen aggodalom fog el minket. Honnan hát itt ez a rendíthetetlen nyugalom, vagy ősbizalom, mintha valamiféle teremtés menne végbe? Jézus szava: alszik és felkel, este és reggel, Mózes első könyvének első részére, teremtés történetére emlékeztet, ott is így váltakozik az idő: „és lett éjjel és lett reggel”. Erasmus, a nagy tudós rejtett értelmet keres a szóban. Szerinte nem a magvetőre vonatkozik, hogy nem tudja, hogyan növekedik a mag, hanem a mag nem tudja, hogyan növekedik. Növekedik, vagyis teremtő és termő titokban részesedik. A részesedés pedig mindig több, mint bármiféle tételes tudás. De talán azoknak van igazuk, akik a növekedés és az aratás ideje közötti különbséget hangsúlyozzák. A növekedés mindig tart – éjjel és nappal. Magától terem a föld – mindig. Aztán, mikor a gabona arra való, azonnal aratni lehet, sőt: kell. Az egyik idő a várakozásé, a másik a teljesedésé. A várakozás idejében folyton, éjjel és nappal, magától zajlik a folyamat, mígnem eljön az aratás ideje – ez az azonnal.

Ne félj hát magot vetni, jót mondani, még ha nem is sürgetheted eredményét. Ne félj igazat mondani, még ha nem is mutatkozik azonnal a hatás. Nem félj másra testálni a reménység szavát. De ne félj az „azonnal”-tól sem, még ha nem is tudod kiszámítani elérkezése idejét. Így vannak Isten dolgai velünk: „akik könnyhullatással vetnek, vigadozással aratnak majd!” – mondja a zsoltár (127. zsoltár 5). S mi az éjjelt a nappal felől, a tétlenséget a sarjadás felől nézzük, mert a halált feltámadás követi, a mulandót örökkévaló várja.

« Vissza

Ez a weboldal az Ön kényelmes böngészésének érdekében cookie-kat használ. Elfogadom További információ