Kedves Testvérek!
Régebben történt, mikor egy este lefekvéskor a gyermekekkel az esti imádságot mondtuk. Többnyire az a szokás, hogy az esti ima ismert kérését, "vigyázz az én szüleimre, meg az én kis testvérimre" kibővítjük, és így mindig egyre hosszabb lesz a lista: bekerülnek a rokonok, a barátok, az ismerősök, még a kedvenc háziállatok is. Ezúttal azonban fáradt voltam, rövidre akartam zárni a hosszú felsorolást, s azzal a közhelyszerű formulával zártam gyorsan az imát: "és vigyázz mindazokra, akiket szeretünk!" Ekkor a kisfiam közbekérdezett: 'és azokra, akiket nem szeretünk...?' Valóban, imádkozunk-e azokért, akiket nem szeretünk? Imádkozunk-e ellenségeinkért? Ábrahám közbenjáró imádsága Sodomáért és Gomoráért ezt a kérdést szegezi nekünk.
Mielőtt azonban részleteznénk ezt a kérdést, szeretném összefoglalni azt, amit eddig Ábrahámról hallottunk. Hallottuk azt, hogy Ábrahám elhívásában Isten ígérete minden emberi esélynél lenyűgözőbb ígéret és szó volt. Aztán láttuk Ábrahámot, amikor iszonyatos életveszedelemben, magát mentendő odalökte Sárát, aki - emberileg szólva - az elhívó ígéret biztosítéka volt. S aztán láttuk őt, amikor egy családi osztozkodásban a nagyvonalúsága, a nagylelkűsége miatt ő lett a vesztes, mert Lót választotta - emberileg szólva - a jobbik részt. Ám akárhogy is láttuk és szemléltük Ábrahám emberi kapcsolatait, mindeddig is az foglalkoztatott bennünket, hogy miképpen, hol és hogyan jelenik meg azokban Istennel való kapcsolata. És eddig mindig azt láttuk, hogy valahol egy döntő ponton Isten vagy elhívja, megszólítja Ábrahámot, vagy beleavatkozik egy nagyon rosszul induló, kétségbeejtő dologba, vagy pedig amikor úgy tűnik, minden elveszett, Isten újra megerősíti ígéreteit és kárpótolja Ábrahámot. Ma Ábrahámnak és Istennek arról a nagy "alkudozásáról" lesz szó, amikor Ábrahám Sodomáért és Gomoráért imádkozik.
Azt szeretném, kedves testvérek, mindannyiótok szívére helyezni ezzel az imádsággal kapcsolatban, s legyen ez az ige első üzenete ma, hogy imádságunkba mindig bele kell foglalnunk azt az életvilágot, amely körülvesz bennünket. Azért sem győzöm ezt hangsúlyozni, mert a mai időkben, közeledvén 2000-hez, keresztyén körökben is egyre többet hangzik, hogy talán magunkat megmenthetjük. Az imádságnak, a hitre jutásnak, a hitben való megmaradásnak és a kegyesség gyakorlásának nincs semmi más értelme - mondják egyre többen -, hogy mi megmaradjunk, mi megmentessünk. Ez a világ menthetetlenül kárhozott. Úgy ahogy van, egy nagy Sodoma és Gomora. És őszintén szólva, tényleg az! Úgy tűnik, valóban, itt már minden megérett pusztulásra. Amit a mai ember csinál, vagy tervez csinálni, amit a mai ember szeretne törvénybe foglalni, az szinte csak a régi Sodomára emlékeztethet bennünket. Itt és így élünk. Jöjjenek hát az Ábrahámok, és imádkozzanak, hogy mi - legalább mi! - megmentessünk, ha már bekövetkezik az, aminek be kell következnie, ha majd eljön Isten lángokban megítélni ezt a világot. Ha majd ez a régi világ elemeire bomolva elenyészik, és eljön amaz új világ, melyben igazság lakozik, az már csak az igazaké, a tisztáké, a szenteké legyen. Mégis, éppen Ábrahám imádsága az, amely nagyon nagy alázatra késztet bennünket. Éspedig arra, hogy ezt az egész világot - akár ha Sodomának, Gomorának gondoljuk, akár ha átokvölgyének tekintjük, akár ha senkik világának tartjuk, akár ha csak egy nyomorult siralomvölgynek vesszük, akkor is ábrahámi közbenjáró imádságunkba foglaljuk.
Lehet ezt, kedves testvérek? Szabad ezt nekünk tenni? Nem lenne jobb talán egy végső sémát elővenni és azt mondani, hogy amit Isten eldöntött, az úgy is akképpen lesz, amit Isten elhatározott, az úgyis végbemegy, amit az ember kiérdemelt, az úgy is bekövetkezik. Mert, biztos, lehetne ezt ideig-óráig tologatni, halogatni, netalán Sodomába is oda lehetne teremteni nagy erőfeszítésekkel tíz igaz embert, hisz a számot sikerült már ennyire lealkudni, s két angyal is odament már, növekedett tehát az esély, sőt talán még lehetne imádkozni azért, hogy küldj még, Uram, kettőt-hármat, s akkor minden rendben lesz! - de ha nem, de ha ez nem lehetséges, akkor vajon érdemes imádkozni, érdemes könyörögni, érdemes a csapásokban, az ítéletekben, a forgószéllel fölragadott sodortatásban kiáltani? Erre a kérdésre csak viszontkérdéssel tudok felelni, kedves testvérek. Vajon érdemes volt-e Jézusnak a Gecsemáné-kertben imádkozni: "Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem a keserű pohár"? Érdemes volt? Nem múlt el a keserű pohár. Mégis azt mondom: érdemes volt. És érdemes volt Ábrahámnak is imádkoznia, noha Sodoma és Gomora nem menekült meg. Nem menekülhetett meg. Érdemes volt, mert az imádságban nem egy ügyet, nem egy fontos kérdést, nem egy problémaegyüttest viszünk oda Isten elé: Uram, itt van összegubancolva, megoldhatatlanul az életem, bogozd ki! Uram, itt van, csak én tehetetlen vagyok, én nem tudom megoldani. Neked csak egy szavadba kerül. Uram, itt van annyi minden elrontva az életünkben, a világunkban, a családunkban, a nemzetünkben, a társadalmunkban, és nincs itt okos emberi megoldás, de odatesszük a lábaid elé, s kérünk, oldd meg! Legtöbbször így imádkozunk. De igazán mélyen úgy imádkozunk, amikor magunkat visszük oda. Saját magamat. Itt vagyok, Uram. Por és hamu vagyok. És ennyi az életem. Egy nagy csőd. Ennyi a szavam. Visszahullik rám. Ennyi a legjobb gondolatom. Önmagába visszaérkezik, nincs benne távlat. Itt vagyok, Uram, én, és az én teljes valómmal, teljes személyiségemmel járok közben másokért. Ezért érdemes, ezért fontos minden közbenjáró imádság. Ha a végeredmény felől nézzük, akkor mondhatjuk azt, hogy nem érdemes úgy, ahogy Ábrahám imádkozott. Egyáltalán, minek vesztegette a szót Sodomára és Gomorára, miért nem feszült inkább abba bele, hogy Lót megmaradjon!? És érdemes volt-e Jézusnak imádkoznia?! Nem azért kellett volna inkább könyörögnie, hogy legyen elég ereje hősiesen elviselni a kereszthalál áldozatát?!
Érdemes-e nekem is bármit ilyen közbenjáró imádságban kérnem, ha az nem hallgattatik meg?! Ám sokszor, kedves testvérek, úgy oldódnak meg a dolgok, hogy nem is kértük! Vagy éppen nem is akartuk! Gondoljunk Jónásra! Ő ott a töklevél alatt igazán arra várt, hogy elpusztuljon Ninive. A második Sodoma. Hát hogyisne?! Ábrahámnak nem hallgattatott meg az imádsága, hogy is jutna eszébe Jónásnak a közbenjárás lehetősége. És hogy' föl van háborodva, mikor látja, hogy megmarad Ninive!! Nincsen séma, kedves Testvérek! Csak én vagyok és velem szemben a szuverén Úr. Csak én vagyok, a por és a hamu, és ott van velem szemben mindenek teremtőjeként a szabad és az irgalmas Isten. Merthogy Isten irgalmas, Isten megbocsátó és Isten kegyelmes - ezt nem a kátéból tanulja meg az ember. Ezt nem a tiszteletes úr szavai nyomán hiszi el, ezt nem valami szép kegyes, vallásos irodalomból sajátítja el. Erről nem egy gyönyörű vers vagy ének győzi meg. Meg sokszor nem is a saját a tapasztalata, vagy talán az, ahogy összeáll benne a világ! Nem. Erről maga a kegyelmes Isten győz meg bennünket! Minden helyzetben, akkor is, amikor a logikánk, a tapasztalataink, a sémáink - és ezek sokszor hívő, kegyes, keresztyén sémák - azt mondanánk, hogy eddig elmentem, eddig vért verejtékezve imádkoztam, eddig buzgó és állhatatos voltam, most már megállok, most már nincs tovább. Most már nincsenek szavaim, nincsen imádságom. Hát éppen ez az a pont, amin Ábrahám abszolút túl van. Itt van az a pont, ahol Ábrahám elkezdi az imádkozást. Éppen ott, ahol mi olyan gyakran abbahagyjuk, befejezzük, mondván: elég volt, most már az Isten elrendezi úgy a dolgot, ahogy akarja. Ábrahám éppen itt kezd el imádkozni. Ha igaz Ábrahámról az, amit Pál apostol mondott a Római levélben, hogy kiment és nem tudta hová ment, hogy reménység ellenére reménykedett, akkor igaz az is, kedves testvérek, hogy Ábrahám minden kudarcba fulladt, minden látszólag meg nem hallgatott, minden visszautasított imádság ellenére imádkozott.
Ezt jelenti azokért imádkozni, akiket nem szeretünk. Ezt jelenti imádkozni azért a világért, amelynek bármelyik nagyvárosában felírhatná a falra az a régi pompei-i keresztyén: SODOMA ÉS GOMORA. Ez jelenti Isten elé odavinni azokat, akiket nem is ismerünk, akik a számunkra nem is kedvesek, akinek a dolgai nekünk nagyon fájnak, nyugtalanítanak. Ezt jelenti megérteni, fölfogni: mi az Isten valósága. Egyszer egy teológus egy nagyon megrendítő, szinte föl sem fogható dolgot mondott az imádságról: amikor jól imádkozunk, akkor Isten imádkozik önmagához rajtunk keresztül. Amikor először olvastam ezt a mondatot, lecsaptam a könyvet és azt mondtam: ez istenkáromlás, ez bolondság. De ki az, kedves testvérek, aki velünk együtt kiált: "Abbá, Atyám!"? Ki az, aki megtanít bennünket az imádság szavaira? És ki az, aki imádságainkat jó illatúvá teszi az Atya előtt? A Szentlélek és a Feltámadott Jézus Krisztus. Igazán imádkozni azt jelenti, eljutottunk az Isten szívéhez. Igazán kérni, és azokért is könyörögni, akiket nem szeretünk, azt jelenti: fölfogtuk, magunkévá tettünk valamit Isten végtelen nagy szeretetéből. Adja a Szentlélek Isten, hogy necsak azokért, akik mindig a fejünkben járnak, hanem azokért is, akiket a legszívesebben az életünkbol is kivernénk, a Szentlélek segedelmével tudjunk imádkozni. Hátha ötvenért, harmincért, húszért, vagy tízért. De még inkább: bizonyosan azért az egyetlenegyért, Istennek egyszülött Fiáért megtartatik és megmarad!
Ámen!
Mennyei Atyánk! Töredelemmel állunk eléd. Igéd fényében látjuk, milyen kicsiny a szívünk, és azért olyan kicsiny, mert mindig csak önmagunkkal van tele. Azt az erőt, evangéliumod felszabadító hatalmát kérjük, amely a szívnek a tágasságát is nekünk ajándékozza, könyörületre, szeretetre, másokért való közbenjárásra indít. Azt az erőt kérjük, amely a másokért való aggodalomban Hozzád vezet el, hogy Benned részesedjünk, hogy Lelked által tanulhassunk könyörögni, közbenjárni, s bizakodhassunk: Jézus Krisztus lesz az, aki imádságainkat kedvessé teszi előtted. Így könyörgünk most a veszőfélbe menő világért, mely minden eddigi mértéket meghalad a bűnben, a gőgben, a bálványozásban, s mindenféle humánumnak hazudott embertelenségekben süllyed alá. Könyörgünk az embervilág megújulásáért, megtisztulásáért, kegyelmed kiáradásáért. Könyörgünk szent népedért, az anyaszentegyházért, hogy ne önmagának élo nép legyen, mely csak azt nézi félve, hogyan őrizheti meg épségét, hogyan találhatná meg a túlélés kulcsát. Küldj ki bennünket is, akár tanítványaidat, szinte semmit sem bírva, de Szent Lelked hatalmával ördögöket űzni, betegeket gyógyítani, országodat hirdetni. S add nekünk is gyógyító, vigasztaló hatalmadat, hogy boldog tanúi lehessünk, hogy hozzád eltalálhattunk, s megízlelhettük jóságodat.
Ámen
Bogárdi Szabó István E-mail: info@bogardiszaboistvan.hu