Mindenekelőtt köszönöm kedves meghívásotokat, és hadd adjam át az egész magyar református egyház köszöntését. Nagy örömmel vagyok itt, több okból is. Egyrészt itt is szeretném megköszönni Izdebski püspök úrnak, hogy annak idején (több mint tíz éve) Afrikában megmentette az életemet. Ő talán már nem is emlékszik rá. Accrában voltunk a Református Világszövetség nagygyűlésén, ahol súlyos fertőzést kaptam. Izdebski püspök úr gyógyszere gyógyított meg, de talán nem is gyógyszer (vodka a neve), hanem a kedvessége és szeretete adta vissza az életkedvemet. Továbbá azért is köszönöm a meghívást, mert a reformáció 500 éves évfordulóján jó nekünk együtt hálát adni Istennek, nekünk lengyeleknek és magyaroknak, akik amúgy is mindig jó barátok voltunk, hát még ha reformátusok! Amikor püspök úrral tárgyaltunk a mai ünnepről, mindig hozzátette: ha Isten is úgy akarja - Deo volente! Bizony, régóta terveztük ezt a látogatást, régóta szerettem volna jönni, - de mindig ott csengett a fülemben a szó: Deo Volente. Nos, ezért választottam ezt az igét, az egész reformáció titka kibomlik belőle. Jakab apostol igéje, most az emlékezés idején, egyenesen Istenhez vezet minket, hogy hálát adjunk Neki mindazért, amit tőle kaptunk. Az ige - ha az Úr akarja és élünk! - egybefog mindent, amiről a reformáció is üzen nekünk. Ily módon nemcsak ötszáz esztendő kerül egyetlen fókuszba, hanem annál is több. Ha ugyanis megfordítjuk az igét és így mondjuk: ha Úr nem akarja..., máris eszünkbe jut a szép zsoltár: ha az Úr nem építi a várost, hiába tervez a tervező, hiába épít az építő, hiába vigyáz az őriző. (127. Zsoltár) De ha az Úr akarja, áldássá lesz a fáradozás. Ha az Úr akarja, megnyílik a jövendő. Ha az Úr akarja, kegyelmére bízhatjuk magunkat.
Van ennek a nagy igazságnak egy árnyékos oldala is. Erről is szólni kell. Augustinus egyházatya mondja, hogy amikor árnyékban járunk, nem kell feltétlen szomorkodnunk, hiszen árnyék csak ott van, ahol fény van. Álljunk most egy pillanatra az isteni dicsőség fényének az árnyékos oldalára. A keresztyén élet egyik súlyos kérdése a meg nem hallgatott imádság. Bizony, mennyit szoktunk imádkozni egy-egy fontos ügyért! És bizony, sokszor úgy tűnik, hogy Isten nem hallgatja meg imádságunkat. Az okos teológusok azt mondják, hogy Isten akkor is meghallgatja az imádságot, amikor nem hallgatja meg, sőt éppen azáltal hallgatja meg, hogy nem hallgatja meg. Bizonnyal így van. Mindazáltal, ezt nemcsak az eszünkkel kell megtanulni, hanem az akaratunkkal is. Mert gyakran sejtelem támad a szívünkben, hogy ugyan Isten akarja, amit én kérek tőle, de valami még hiányzik hozzá. És ebből a rossz gondolatból sarjad ki az, amit én a lutheri drámának nevezek. Vajon, akarta Isten, hogy Luther szerzetes legyen? Akarta Isten, hogy Luther áldozatokat és érdemeket halmozzon? Luthernek fel kellett ismernie, hogy csak ő akarta ezeket, nem pedig Isten. Isten irgalmasságot akar és nem áldozatot, ezt üzeni a prófétákon keresztül (Hóseás 6,6). És ez az akarata Krisztusban teljesedett be: irgalmasságot akarok, nem áldozatot – mondja a Megváltó (Máté 9,13). Az nem baj, ha buzgó (busy) az ember, de az üdvösség mégsem puszta buzgás (business). Ezzel a belátással kezdődik minden keresztyén élet. Ez az első lépés, amikor a magam akaratát hozzá igazítom az isteni akarathoz. És ez az utolsó lépés is. Tehát Isten mindenekelőtt azt akarja, hogy amit ő kegyelmesen elkészített a számomra, azt én elfogadjam. Azt akarja, hogy én is pontosan ugyanolyan tökéletes áldozatnak tartsam a Krisztus áldozatát, mint amilyen tökéletesnek tartja azt a mennyei Atya. Ez az igazi nagy dráma, hogy ami Istennek elegendő, az nekem is legyen elegendő.
És a hálából terem meg minden, ami jó. Aki hálás, az nem szűkölködik. Aki hálás, az megajándékozott. Aki hálás, az Istennek él. Isten pedig üdvösségünket akarja.
Testvérek, háladó istentiszteletünkön, most, három egyszerű kérdést szegez nekünk az ige. Először is, nekünk szegezi az akarat-csere kérdését: átadod-e akaratodat a könyörülő Istennek? Aztán felveti a dicsőség kérdését: merre fordítod a szívedet? Önmagad felé, vagy hálával Isten felé? Az utolsó kérdés pedig ez: kinek az idejében élsz? A magad elmúló idejében, amely olyan, mint a pára, mely semmivé lesz, vagy Isten idejében, mely folyton gazdagszik Isten soha el nem fogyó szeretetében! A mulandóban élsz-e, vagy az örökkévalóban? Hallgassuk hát így az igét: „Nosza immár ti, tehát akik azt mondjátok, ma vagy holnap elmegyünk abba a városba, és ott töltünk egy esztendőt, kereskedünk és nyereséget szerzünk, azt sem tudjátok, mit hoz a holnap: mert micsoda a ti életetek? Olyan, mint a lehelet, amely kis ideig látszik, aztán eltűnik. Inkább azt kellene mondanotok: ha az Úr akarja és élünk, ezt vagy azt fogjuk cselekedni.”
Ámen
Bogárdi Szabó István E-mail: info@bogardiszaboistvan.hu