Az egész keresztyén életnek – és ezen belül különösen a lelkipásztori szolgálatnak – az egyik nagy titka nyílik meg itt a számunkra. Egyetlen egy szó ez a titok, minden benne van, így hangzik: előbb (vagy először; görögül: proton). Pál egy egyszerű esetet mond el a korinthusiaknak, amiről olvashatunk az Apostolok Cselekedeteiről írott könyvben is, illetve az apostol más leveleiből is, ahol erről rendelkezik. Kis-Ázsiában adomány-gyűjtés tartottak a jeruzsálemi gyülekezet megsegítésére. A jeruzsálemi szentek közössége nagy nyomorúságba jutott, a Kis-Ázsiában élő keresztyének pedig úgy döntöttek, hogy adományaikkal megsegítik szűkölködő anya-gyülekezetet. Pál apostol részletesen rendelkezik erről itt, a második Korinthusi levélben is: ki lesz az, aki majd elmegy az adományokért, hogyan és milyen lélekkel és milyen indulattal és melyik napon kell az adományt összegyűjteni, hogyan viszik majd el Jeruzsálembe, és miképpen igazolják majd vissza az adományozóknak, hogy támogatásuk megérkezett. Mindeközben arra is kéri a korinthusiakat, hogy szívüket az ő számára is nyissák meg, és fogadják be őt szeretetben. A macedóniai gyülekezetek esetével példálózik, ahol, mint mondja, sokféle nyomorúság és keserűség között voltak, kívül harc, belül félelem, mégis csodát tapasztaltak meg, mert a testvérek ott nemcsak erejük szerint, hanem erejük felett is adakoztak, és szinte könyörögtek, hogy fogadják be őket a szentek iránt való szolgálatba és a jótéteménybe. Majd kiegészíti: »és nem amiképpen reméltük, hanem úgy, hogy előbb önmagukat Istennek adták, aztán után nekünk.«
Előbb Istennek adták oda önmagukat, és utána álltak rendelkezésre ebben a nehéz, de szép ügyben. Előbb Istennek adjuk magunkat, utána adhatjuk bárki másnak! Ez a lelkipásztori szolgálat aranyszabálya. Előbb! Az egész szolgálatunkat ennek a szónak kell meghatároznia. Ez jelentheti azt is, hogy a szolgálatoknak elsőbbsége van, de érezzük, nem egészen azt jelenti. És nem is csak azt jelenti, hogy sorrendet állítok fel, valamiféle menetrendet, szent kalkulust, és aztán ami abban van, annak adok elsőbbséget. Ez a szó itt határozómódban áll, és egészen a gyökérig mutat vissza: protosz: első. Isten az első. És mindig Isten az első. Nem akkor első az Isten, amikor elérkezik a szolgálat minősített pillanata, és mindenki elvárja a lelkésztől, hogy most már szóljon Istenről. Prédikálni, jegyeseket felkészíteni a házassági esküre, konfirmandusokat elindítani a hit útján, a szent jegyeket kiosztani úrvacsorakor, a keresztség pecsétjével elpecsételni, kórházban beteg kezét megfogni, vele imádkozni, aztán koporsó mellett vigasztalást szólni – igen, mindig Istenről szólunk ilyenkor, Ő az első. De, ha jól értjük az apostol szavát, ahogy örvendezve ad hangot megdöbbenésének, azt mondja: nem úgy lett, amint reméltük... Mi lett nem úgy? Hogy a macedónok is részt vettek a gyűjtésben? Hiszen, jó keresztyének, szívesen szolgálnak, segítenek, sok nemes érzés dobog a szívükben! Hanem úgy lett, hogy előbb Istennek, előbb az Úrnak adták magukat. Hogy a dativus mit jelent itt, nem tudom, de ha hozzáolvassuk azokat az apostoli tanácsokat, amelyeket az ifjú Timóteusnak mond, vagy éppen annak a Titusnak, akit elküldött Korinthusba, kezdjük sejteni, mit jelent önmagunkat élő hálaáldozatul Istennek odaajánlani. És ha idevesszük Jézus Krisztusunk szavát, hogy: aki az eke szarvára vetette a kezét, aztán hátrafordul, az nem méltó az Isten országára (Lk 9,62), akkor még inkább, hogy ez az »elsőre« vagy »előbb« csak részben jelenti azt, hogy: első sorban. Igen, van első sor, de van második sor, és van harmadik sor; és lehet tenni valamit negyedsorban is. Vagyis a másod sorban, harmad sorban és negyed sorban talán már nem is kell ott lennie Istennek.
Ez az előbb, vagy: először azt jelenti, hogy: mindig. Arra buzdítunk benneteket, arra kérünk is, így is bocsátunk ki titeket a szent szolgálatra, hogy hassa át az egész életeteket az, hogy ez a szó, hogy először adták magukat az Úrnak, ez azt jelenti, hogy mindig és feltétlenül. Először – ez itt létmozdulat. Ez a megfordulásnak a mozdulata. Ez az a pillanat, amikor az ember feleszmél az önmagának élésből, feleszmél a másoknak való kiszolgáltatottságból, filozófus nyelven szólva, felébred az autonómiájából, és felébred a heteronómiából, felébred abból, amikor mindenkin uralkodni akar vagy mások uralkodnak rajta; felébred és Istenhez fordul, és megérti, hogy egész életünknek Istennel van dolga. Nincsen olyan rekesze az életünknek, nincs olyan perce, pillanata, dimenziója, tevékenysége, amihez Istennek ne lenne köze. És milyen jó szabadon úgy élni, hogy akarjuk és kívánjuk, hogy Istennek az egész életünkhöz legyen köze. Ez a csodálatos evangéliumi szabadság. Nem kell Isten elől semmit elrejteni, nem kell kiméricskélni a számára valamicskét az életünkből, s talán éppen az életünk szebbik részét, s azzal a másikkal magunkban bíbelődni. Mindig, mindenben, mindent átható módon, szolgálatban, családi életben, csendességben, igyekezetben, nyugalom óráin, lázas készülődésben, reggeli csendes imáságban, késő esti nyugalomra térésben, közösségben és magányosan, az egyházban, a templom falai között, és kint az utcán, a világban, mindig mindenben Istennel van dolgunk. Teljes átadás, odaszánás.
Mert, ha valaki megkérdezi, hogy kell ezt csinálni? – a válasz ez: így, ahogy ezt Isten megtette az Úr Jézus Krisztusban. Meddig kell ebben elmenni? Ameddig a mi teremtő Istenünk Jézus Krisztusban elment. Milyen mélysége van ennek? Éppen olyan mélysége, mint az Isten Jézus Krisztusban megnyilvánuló örökkévaló és megmentő szeretetének, mint az üdvözítés nagy titkának. És lám, Pál is csak ámul, hogy amit ő hirdetett, amire hívogatott, amiért küzdött, amiért bejárta a fél világot, az így teljesedik a macedónokban. Előbb - de nem Pálnak, nem Titusnak, nem Péternek, nem Jánosnak, nem az apostoloknak, nem az evangélistáknak, tanítóknak, csodatevőknek, nem az anyaszentegyháznak! Előbb az Úrnak. Pál azért is csodálkozik, mert megtapasztalt valamit, ami, hiszem, majd titeket is megsegít jobban érteni ezt a titkot. Mindezt az a Pál apostol mondja, aki, a Korinthusi levélben felsorolva Krisztus feltámadásának tanúit (1Korinthus 15), azt írja: és végül – legvégül – megjelent nekem is, mint egy idétlennek. Igen, a tanítványság időrendjében Péter kezdi a sort, és Pál a végén kullog. Előttünk is járnak idősebb lelkész testvérek, szülők, nagyszülők, évszázadok keresztyénéi, és mi most valahol itt vagyunk a sor végén, itt, a mi időnkben, 2016-ban. Még azt is jelentheti, amit a szavakból ki lehet következtetni: megjelent az Úr legvégül, legutolsó sorban, nekem is, mintegy idétlennek, mint torzszülöttnek, aki valóban a sor legvégére való, én vagyok a legkisebb az apostolok közül. Mégis, az isteni előbb, vagyis, hogy Isten előbb szeretett minket, éppen ugyanaz az utolsónak is mint az elsőnek. Ha ez az előbb, vagyis a mi önmagunk felajánlása a szent szolgálatra, az Úrnak való engedelmességre, az isteni elhívás betöltésére, szent apostolságra minőség, vagyis mindig minden körülmények között ugyanaz, akkor mennyivel inkább Istennek Jézus Krisztusban kinyilvánított szeretete. Ezért tudnak a keresztyének csodálatos testvérei lenni egymásnak, mert egyféleképpen, egy ugyanazon módon kapják ezt a nagy kegyelmet, ezt a mindent megelőző istenit.
Előbb. Vigyétek el ezt az egy szót a szívetekben erről a mai estéről, és ne feledjétek: az igaz tanítványok előbb az Úrnak adták magukat. S miért? Mert Ő előbb szeretett bennünket. Az elsőt és az utolsót is ugyanúgy - mindig.
Ámen
Bogárdi Szabó István E-mail: info@bogardiszaboistvan.hu