Kedves testvérek!
Az ötödik parancsolathoz érkezve áttérünk az úgynevezett második törvénytáblára. Tudvalevő, a bibliai hagyomány a tízparancsolatot két részre osztotta, s mi magunk is így tartjuk számon: a törvény első táblája arra tanít bennünket, hogy mi a kötelességünk Istennel, teremtő és megváltó Urunkkal kapcsolatban, a másik törvénytábla pedig az embertársainkkal való kötelességeinkre tanít bennünket. A törvény summája ez: Szeresd az Urat a Te Istenedet, és szeresd felebarátodat, mint magadat. Így foglalja ezt össze számunkra az evangélium is.
Mielőtt azonban rátérnénk az embertársainkra vonatkozó törvények magyarázatára, s kezdenénk azt az ötödik parancsolattal, szeretném két mondatban áttekinteni mindazt, amit az előző négy alkalommal láthattunk. Láttuk, hogy a tízparancsolat Isten törvénye, a szabad Isten és az Ő megszabadított népének szövetségi okmánya. A szabadító Isten és a megszabadított nép közös életének ez az alapokmánya, a törvényi rendje. Azt is láttuk - s ezt minden alkalommal hangsúlyoztuk is -, hogy a parancsolatokat a szabadító Isten adja, vagyis amikor törvényét halljuk, nem a kényszernek, nem a kényszerzubbonynak, nem az önkénynek az Istene beszél, hanem a szabadító Isten: Én vagyok az Úr a te Istened, aki kihoztalak, kiszabadítottalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából! Ugyanakkor ez a szabadító Isten - és ezt is hangsúlyoztuk - szuverén úr, kizárólagos Isten. Ne legyenek idegen isteneid én előttem! A legelső alkalommal azt mondtam, hogy minden esetben figyelni fogunk arra, hogy az első parancsot: “Ne legyenek idegen isteneid!” hol és milyen módon akarja vagy szándékolja az ember megsérteni.
Így érkezünk el az ötödik parancsolathoz. Az ismétlésre már csak azért is szükség volt, mert az ötödik parancsolat esetében is nélkülözhetetlen, hogy fölismerjük a nagy összefüggést. Az első parancsolatban a rabság földjéről hallunk. Egyiptom földjéről. Az ötödik parancsolatban az ígéret földjéről beszél Isten, a szabadság földjéről, az élet földjéről, a reménység földjéről. Isten a parancsolatokat a pusztai vándorlás során adta, a rabság és a honfoglalás közötti, átmeneti állapotban. Amikor gyermekei a parancsolatokat kapják, még előttük van az ígéret földje. Ebben a parancsolatban a szabadság földje, a haza, az otthon mint ígéret jelenik meg. Ehhez szorosan hozzátartozik az is, hogy az az ígéret, amit az Isten a parancs megtartásához kapcsol, jelesül a hosszú élet, nem feltétlenül az egyes ember hosszú életét jelenti. Nem pusztán az egyes ember hosszú életidejérol van szó, hanem sokkal inkább egy népnek az életidejérol. A szülőket nem tisztelő nemzedék, az őseit, elődeit nem tisztelő nép életideje rövid, vagy megrövidül. Ez ennek a törvénynek az ereje.
Jézus a Hegyi Beszédben halálos, kárhozatra méltó bűnnek nevezi a szülőkkel szembeni tiszteletlen megnyilatkozást is. A parancsolat egyáltalán nem a múltba vezet vissza - a szülőkről, az elődökről óhatatlanul a múlt szokott az embernek eszébe jutni -, hanem hozzákapcsolja az előttünk járó nemzedékekhez a jövendő ígéretét. Ez Istennek egyik nagy titka! A jövő nem a jövőben születik meg, nem valami távoli és megfoghatatlan fantáziavilágban, kitalált utópiában létezik. A jövő mindig a múltban születik meg. Isten a szülők, az elődök tiszteletéhez kapcsolja a jövendő ígéretét.
Tudunk olyan népekről, ahol úgy nevelik a gyermekeket, hogy a szülőket magázzák. A tegezés ott túlzó bizalmaskodás. Ugyanakkor ismerek olyan családokat is, ahol a gyermeket már úgy nevelték, hogy nem is apunak és anyunak szólítják a szüleit, hanem csak így: Jani, Mari. Egészen szélsőséges formái is vannak ennek az oldottságnak.
Ide tartozik a gyermekek fegyelmezésének a kérdése, és erről hosszasan lehetne beszélni, például a Példabeszédek könyvének fényében. Meddig mehet el a szülő a fegyelmezésben, és meddig köteles a gyermek a fenyítéket elfogadni? Lehetne azután a nem mindennapos kérdésekről is beszélni, hogy például meddig szólhat bele a gyermek a szülők a nevelési, élet-stratégiai szempontjaiba. Például abba, hol tanuljon tovább, milyen hivatást, milyen szakmát válasszon? Bele lehetne venni ebbe a kérdéskörbe azt is, ami a mai világban talán nincs annyira a felszínen, de azért a mélyben ott van, s ez a párválasztás kérdése. Hogyan választ jövendőbelit magának egy-egy fiatal? Érvényesülnek-e itt a szülők kimondott, kimondatlan szempontjai, megjelenik-e a jövendőbeli választásánál a szülő tisztelete? Meddig avatkozhat bele a szülő a gyermekek életébe ezen a területen? Azután nagyon nagy kérdés, hogy meddig engedi bele a szülő a gyermeket a családi konfliktusokba, a döntéshozatalba? Emlékszem, ha szüleim nem akarták, hogy értsük vasárnap ebédnél, hogy éppen egy családi problémáról beszélgetnek, elkezdtek vagy németül vagy angolul beszélni. Akkoriban szinte csak ez inspirált nyelvtanulásra, hogy megértsem, miről beszélnek. Vagy ha félrevonultak, bezárkóztak, vagy kiküldtek bennünket játszani, értettük máris, hogy most odabent komoly dolgokról van szó. Meddig vonhatja be a szülő a gyermeket és meddig hatolhat el a gyermek a szülő, a család konfliktusaiba, döntéseket mérlegelő, megfontoló, eljárásaiba?
Azután, mint jól tudjuk, az ötödik parancsolatnak vannak kiterjesztő értelmu magyarázatai is. Hiszen nemcsak a család dolgairól van itt szó. Olyan területek is ide tartoznak, mint az iskola, az oktatás, a nevelés. Idetartozik a polgári felsőbbség, az állam, a törvényhozás, a politika, a hatalom kérdése, és ide tartozik az egyház tekintélyének kérdése is. Egyszóval minden ide tartozik, ahol vezetési struktúra van, ahol alá- és fölérendeltségi viszony van. S most szeretném azt kérni, hogy legalább erre a mai alkalomra függesszük föl az egyébként mindenki szívében meglevő anarchista hajlamokat. Isten a világot úgy teremtette meg, és a világ úgy működik, hogy abban alá- és fölérendeltségi viszonyok vannak. A világnak van archéja, kezdete, eredete, törvényszerűsége. Hogyha bizton számítunk arra, hogy a gondviselő Isten működteti a természeti világ törvényszerűségeit, és nekünk jó az, hogy a Nap fölkel, meg lenyugszik, eső esik, kivirágzik tavasszal a virág, hogy az univerzum a maga törvényszerűsége szerint működik, akkor, legalább most a mai alkalomra tegyük félre lázadó hajlamainkat, és így nézzünk bele abba, hogyan működik, vagy hogyan működne normálisan az emberi világ az Isten által teremtett törvényszerűségei szerint.
Azért kérem ezt, mert a huszadik század vége különös erővel hozta föl, vagy hozta elénk a tekintély problémáját. Amikor arról beszélünk, hogy alá- és fölérendeltségi viszonyok vannak a világban, az emberi világban, amikor arról beszélünk, hogy vannak vezetők és vezetettek, vannak tanítók és tanulók, amikor arról beszélünk, hogy vannak, akik döntenek az emberi életek felől és ezért felelősséget viselnek, és vannak, akiknek ezeket a döntéseket végre kell hajtani és el kell hordozni, s nem a múlt, nem a tegnap, nem a hatalom, nem a parancsolás, hanem a jövő, a holnap érdekében, akkor beleütközünk a tekintélynek, latin szóval az autoritásnak a kérdésébe. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a huszadik század vége megrendítő erővel, sokkoló problémaként hozta elénk a tekintély válságát. Ma a parancsolat magyarázata kapcsán erről szeretnék néhány szót szólni.
A szülő élete transzparens élet. A szülő az, akinek az életén keresztül a gyermek számára először fölsejlik Isten valósága. A szülő az, aki szülői jogon, nevelői jogon elindítja a gyermeket az Isten-gondolat felé. Ezért beszél olyan sokat a Biblia, közelebbről a zsoltárok, a bölcsesség-irodalom és az Újszövetség számos helyen a szülők kötelességéről. Mit jelent istenfélő szülőnek lenni, mit jelent a gyermeket jól nevelni? Amíg e kérdés fennforog, a szülői tekintély is vitathatatlan.
Azután, a tekintély válsága kapcsán kibontakozott feszültségek akkor oldódhatnak, ha fölismerjük, amit a bevezetőben mondtam, hogy a szülők tisztelete a jövő ígérete is. Az előző nemzedékek élettapasztalata, az előző nemzedékek hagyománya, mindaz, amit a szülő a gyermeknek átad, nem a múlt felé visz bennünket. A huszadik század igazi nagy gyötrelme - a tekintély válsága mellett - az a kísérlet volt, hogy múlt és mindaz eltöröltessék, ami előttünk volt. Volt is egy hivatalos himnusz, hosszú ideig énekeltették ezzel az országgal is: A múltat végképp eltörölni… (Aztán utána jött valami a rabszolgákról, és Semmik vagyunk, minden leszünk.) Valóban? Akinek múltja van, aki a múlt örökségét hozza, az semmi? És akkor lesz minden az övé, ha föléget önmaga alatt mindent, ami eddig történt? Tényleg ezt kell tenni: a múltat végképp eltörölni?
De talán nem kell már ilyen végletesen, ideologikusan kihegyezni a dolgot. Hány nemzedék éli meg teljesen természetszerűen azt, hogy amit az elődei csináltak, vagy amit éppen a szülei csinálnak, az nem jó. Másképp akarja csinálni, talán mert azt látja, hogy a szülei megalkuvók voltak, esetleg azt látja, hogy a szülei teljesen belemerülnek az világ dolgaiba, vagy azt látja odahaza, hogy csupa-csupa veszekedés az élet, vagy kisszerű dolgok morzsolgatásából áll, s ő mást, igazabbat, nagyobbat akar. Istenibbet. És ez jól is van így. Ezért szól döntő módon, alapvetően a gyermekekhez ez a parancsolat. Nem a szülőknek szól: ti, szülők, szeressétek gyermekeiteket! Bár ilyen parancs is van a Bibliában! Mivel a tízparancsolat az ígéret parancssorozata, a gyermekekhez szól első helyen. Az a generáció, az a nemzedék, az a gyermek, amelyik és aki nem szereti a szüleit, vagy csak holtában, emlékeiben, az megkésetten szereti már. Az a nemzedék, amelyik nem szereti éltében, jelenvalóságában a szüleit, az öngyilkos nemzedék. Az öngyilkosság, a szó igazi értelmében nem azzal kezdődik, hogy az ember önmaga ellen ront. Azzal kezdődik, hogy a szülei – szülői, életadói - ellen ront. Azzal kezdődik, hogy tekintélyüket, szülői tisztüket, helyüket megtagadja, és őket nem szereti. Ezt főleg azoknak a fiataloknak kell figyelembe venni, akik nem apáiktól ismerték meg a Krisztus evangéliumát. Keresztyénné válva sem nyernek jogot arra, hogy nem hívő szüleiket megvessék - szeretniük kell őket, hogy Krisztushoz szeressék őket. Igen, a szülő tiszteletébe beletartozik az is, hogy szerepcsere történik, s a gyermek vezeti a Megváltóhoz a szülőt, Kálvin szavával: ekkor ő jár egy lépéssel közelebb Istenhez!
Isten népe a pusztában kapta ezt a parancsolatot. Abban a világban, olyan helyzetben, amikor mindent tanulnia kellett. A rabszolgasorsból jött, ahol ennyi volt a világ: parancsoltak, és engedelmeskedni kellett. Szeretet és tisztelet nélkül. Ott csak az érdekeknek és a hatékonyságnak a törvényszerűségei hatottak. Szeretet és belátás nélkül. A pusztában, a senki földjén kellett egyik nemzedéknek megtanítania a másikat szeretni. Vajon, nem az értékek pusztaföldjén vagyunk most az ezredfordulón? Néha az az érzésünk: bizony, igen! Ez a világ: puszta földje. Nincs itt más, csak kemény, nyers, mindent maguk alá gyűrő érdekek. De, hála az Istennek, Ő meg nem szűnő irgalmából a mi pusztai nemzedékünket, a mi jövevény nemzedékünket is tanítja szeretni. Gyermekek, tanuljatok meg szeretni szüleitektől, szülők, tanuljatok meg szeretni nagyszüleitektől. Nagyszülők a dédszülőktől, egyik nemzedék a másiktól. Ebben a tiszteletben, a szülő elfogadásában, a szülő vezetése alá adottságban, a hagyományban, a múltban, a régiben - Isten kegyelme által - az előttünk járóban van a jövő ígérete.
Ámen!
Bogárdi Szabó István E-mail: info@bogardiszaboistvan.hu