Szeretett Gyülekezet, Kedves testvérek!
Legelőször gyermekkoromban hallottam egy erdélyi református templomban az istentisztelet kezdetén Kálvin szép imádságát, amelynek első sora így hangzik: „Úr Isten, örökkévaló és mindenható Atyánk! Íme egybegyűltünk itt és a szentek egyességében, az angyalok és idvezült lelkek társaságában trónusod elé visszük áldozatunkat.” Különös szavak ezek: szentek egyessége..., angyalok... és üdvözült lelkek társasága..., - trónus! Igen, ezek a kifejezések egy gyermeknek talán régiesnek tűnthettek vagy szokatlannak –, mert csak idővel értjük meg, hogy ez itt mind egyetemes érvényű!! Hiszen éppen így: az istentiszteletben kezdődik a keresztyén élet nagy küzdelme, amely éppenséggel az istentiszteletben is végződik: ti. a mennyei istentiszteletben –, az angyalok és üdvözült lelkek társaságában...
Ehhez a belátáshoz vezet el a fölolvasott buzdítás a Zsidókhoz írt levélből, hadd olvassam fel még egyszer: „Annakokáért mi is, kiket a bizonyságoknak ily nagy fellege vesz körül, félretéve minden akadályt és a megkörnyékező bűnt, kitartással fussuk meg az előttünk levő küzdő tért, nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra, aki az előtte levő öröm helyett, megvetve a gyalázatot, keresztet szenvedett, s az Isten királyi székének jobbjára ült.”
Máskor viszont közös többes számban fogalmaz a levél, így: járuljunk bizodalommal a kegyelem királyi székéhez segítségért! Aztán: ne vessük el reménységünket! Aztán: kitartással (hosszútűréssel) fussuk meg az előttünk levő küzdőtért!
Ennek a váltakozásnak az oka abban van, hogy a keresztyén ember egészen másképpen hordozza a hivatása beteljesítését, mint egyébként bármi más hivatásban álló, mert a mi elhivatásunk nem egy-egy foglalkozásra, érdekes vagy érdektelen tevékenységre, hanem örök életre szól. S bizony, nem könnyű ezt megérteni. Hiszen mondják ma eleget: ki-ki a maga szerencséjének kovácsa! Sőt, súlyosbítja ezt a nehézséget az is, hogy soha nem beszéltek annyit identitásról, mint ma. Meghagyom, még örülhetnénk is neki: na végre! – identitás! Micsoda varázsos szó! Most akkor mi, keresztyének is kimondhatjuk magunkat! Csakhogy ez a beszéd ma igen félrevezető. Azt jelenti-jelzi ugyanis, hogy ki-ki megalkotja a magát vélt vagy valóságos (de többnyire csak képzelt) önazonosságát, és rögtön harcba is száll, hogy ismerjék el. De kikkel harcol? Mindenki mással. S az a győzelem, ha elfogadják olyannak, amilyennek kitalálta magát.
A keresztyénség azonban azzal kezdődik, hogy Isten a Krisztusban elfogad, és nemcsak úgy általában fogad el, hanem a magáénak fogad el minket, - nemcsak úgy általában olyannak, amilyenek vagyunk, vagy amilyennek képzeljük magunkat, hanem önmagának fogad el. Helyreállítja velünk a boldog életközösséget.
Ezért váltakozik a levél megszólító mondja, hol buzdít engem – az én istengyermekségemben bátorít, korhol, erősít, int; hol pedig együtt buzdítjuk egymást, a szentek közösségében. Mert a Krisztus-követés és a szentek közössége egymás nélkül elképzelhetetlen.
Ide esik a mártírhalált halt D. Bonhoeffer szép verse:
Ki vagyok én?
Ki vagyok én? Gyakran mondják:
cellámból úgy lépek elő,
derűsen, nyugodtan, keményen,
mint várából a földesúr.
Ki vagyok én? Gyakran mondják:
őreimmel úgy beszélek,
szabadon, tisztán, kedvesen,
mintha parancsnokuk volnék.
Ki vagyok én? Azt is mondják:
sorsomat úgy viselem,
mosollyal, nyugodtan, büszkén,
mint aki váltig győzni szokott.
Az vagyok valóban, aminek mondanak?
Vagy csak az, aminek magamat ismerem?
Kalitkába zárt madár; sóvárgó, nyugtalan beteg,
aki levegőért kapkod, fuldokol,
színekre, virágra, madárdalra vágyik,
jó szóra, baráti melegre,
dühíti oktalan erőszak, kicsinyes bántás,
hánykolódik nagy dolgokra várva,
tehetetlenül aggódik, messze van barátja,
imádságra, gondolatra, alkotásra fáradt,
szíve üres, kész már mindentől búcsúzni?
Ki vagyok én? Ez vagy az?
Hol ez, hol amaz?
Egyszerre mindkettő? Másokat ámító,
magában sápító hitvány alak?
Vagy vert had fut bennem
szanaszét a már kivívott győzelem elől?
Ki vagyok én? Váltig faggat, gúnyol a magány, a gyötrelem.
Bárki vagyok, Te tudod, ismersz: Tiéd vagyok én, Istenem!
S hogy mit jelent ez a küzdőtér? Ilyeneket mond később itt a 12. részben: – ne csüggedjetek, elalélván, ne lankadjatok, – az intés javatokra van, – egyenesedjetek fel,
– kövessétek a békességet és szentséget, – ne szakadjatok el a kegyelemtől, – parázna és istentelen ne legyen közöttetek, – ne add el elsőszülöttségi jogodat!
De én is kifogynék a szóból, ha az egész keresztyén életet, s annak minden vonatkozását fel akarnám sorolni. Ezért most csak a levél nagy üzeneteit hallgassuk: járuljatok bizalommal Istenhez, ne csüggedjetek el, hallhassátok meg az Ő szavát, legyetek készségesek a jóra, cselekdjétek Isten akaratát, nyerjétek el az ígéreteket, törekedjetek tökéletességre, vigyük a dicséret áldozatát mindenkor Isten elé.
Bogárdi Szabó István E-mail: info@bogardiszaboistvan.hu