Lectio: Zsoltár 28.
Magasztalunk és dicsőítünk, Mennyei Atyánk, hogy sokféle kérésünket, esedezésünket, kiáltásunkat, könyörgésünket meghallgattad, bennünket megsegítettél, megoltalmaztál bajban, gyógyítottál betegségből, vigasztaltál gyászban és szomorú emlékezésben, erőket adtál erőtelenségben, világosságot és jó utat mutattál, ha a sötétségben tévelyegtünk. S legkiváltképpen azért magasztalunk, Mennyei Atyánk, hogy minden szükségünk, minden bajunk, minden nyomorúságunk csodálatos választ kapott Jézus Krisztusban, akiben egybefoglaltad ígéreteidet, hűségedet, szabadításodat és irgalmasságodat, és az Ő kereszthalála és feltámadása által megszabadítottál minket bűnből, halálból, kárhozatból. Köszönjük, hogy a mai napon e szent asztalnál az úrvacsora szent jegyeivel is bepecsételed szívünkbe boldog bizodalmunkat, örök életet szerző kegyelmedet. Most azért kiáltunk, Mennyei Atyánk, hogy Igéd világosságában, Szent Lelked hatalmában taníts Jézus Krisztus útján járni; buzdíts, hogy bátran vigyük eléd kéréseinket minden szükségben, hogy megoltalmazz bennünket. Taníts minket rendelésed szerint élni, szereteted törvényét betölteni. Hűséges Kezesünkért, Krisztusért hallgasd meg könyörgésünket. Ámen.
Textus: „Magam pedig, én Pál, kérlek titeket a Krisztus szelídségére és engedelmességére, aki szemtől szemben ugyan alázatos vagyok közöttetek, de távol bátor vagyok irántatok; kérlek pedig, hogy amikor jelen leszek, ne kelljen bátornak lennem ama bizodalomnál fogva, amellyel úgy gondolom bátor lehetek némelyekkel szemben, akik úgy gondolkodnak felőlünk, mintha mi test szerint élnénk. Mert noha testben élünk, de nem test szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására; lerontván okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak.” 2Kor 10, 1-5
Szeretett gyülekezet, kedves testvérek! Tegnap az Alföldön jártam szolgálaton, és hazafelé, most, ahogy már hullanak a lombok a fákról és távolabbra is el lehet látni a tájon, hirtelen fölötlött bennem, hogy ha valaki a magyar Alföldön összehord egy kis dombocskát, vagy emel egy kisebb kilátótornyot, akkor szinte harminc-negyven kilométerig is elláthat. Aztán eszembe jutott a kunhalmoknak a titka. Ezek a földből összehordott tíz-húsz méter magas kis piramisok, némelyek szerint, egykor temetkezőhelyek voltak. Mások szerint, és én inkább erre hajlok, ezek a dombocskák őrhelyek lehettek. Lám, ha összehordtak egy ilyen dombot, onnan nagyon messzire el lehetett látni, be lehetett látni az egész vidéket, észlelni lehetett mindenféle mozgást. És ez kapcsolódik a mai igéhez, hiszen azt mondja az apostol, hogy: „a mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására; lerontván okoskodásokat és minden magaslatot...” Tehát az apostol katonai kifejezéseket és képeket használ: vitézkedés, fegyverek, erő, erősségek lerontása, magaslatok, (hadi)foglyok...; sőt előtte: bátorság, illetve eltökélt bátorság. A kérdés mármost az, hogy miért vált az apostol hangnemet, stílust, szókészletet? Ha ugyanis fölidézzük a második korinthusi levél eddigi szakaszait, azt láttuk, hogy Pál vigasztaló, erősítő, bátorító szavakkal fordult a gyülekezethez; modern pszichológiai kifejezéssel, ez egy asszertív levél. Idézzük fel például a hetedik részt, ahol megvallja, hogy egy korábbi, kemény hangvételű levelével sokakat megbántott, olyannyira, hogy ő maga is megbánta, hogy kiadta a kezéből; aztán hozzáteszi: ezért örül, hogy Isten szerint való volt a korinthusiak megszomorodása, mert megtértek és megújultak. Sokat beszél vigasztalásról, visszafogadásról, megbocsátásról, az egész közösség gyógyulásáról. Aztán dicséri a korinthusiakat, akik készségesen támogatnak másokat, önfeláldozók, és önzetlenek. Egy helyt azt mondja, hogy a korinthusiak az ő ajánlólevele (2Kor 3) és dicsősége (2Kor 7) Miért hát ez a hirtelen hangváltás? Egy szelíd és békülékeny, vigasztaló levélben hirtelen harcról hallunk. És nemcsak egyszeri küzdelemről, hanem egyenesen háborúról beszél. A stratégia szó itt a hadviselés tudományát jelenti: hogyan kell fölkészülni a harcra, hogyan kell megszervezni a csapatok mozgását, hogyan kell győzelmet aratni. Válaszul most három vonatkozást hozok ide.
Előbb, az anti-logosz képviselőit hódítjuk meg. Lefegyverezzük őket. Meggyőzzük őket. Bebizonyítjuk nekik, hogy csak egyetlen egy szóba, igébe, okba, gondolatba, érvbe lehet belekapaszkodni, abba, amelyik így szól: Legyen világosság, és lett világosság! (1Mózes 1,3) Ez az Ige lett testté, és volt mindhalálig engedelmes, és szerzett feltámadásával életet számunkra. Meghódítjuk az ellengondolatot Krisztusnak. Aztán titeket is, korinthusiak, foglyul ejtünk, hogy minden gondolatotok (nemcsak az okoskodás, az érvelés, a jól levezetett, szépen tagolt, skolasztikus rendszerbe belefoglalt elgondolás, hanem még a futó gondolat is, minden gondolat!) a Krisztusé legyen. Hogy neked se legyen egyetlen olyan gondolatod, amely ne lenne alárendelve Krisztusnak. Hogy igaz legyen az, amit olyan szépen mond a Heidelbergi Káté: testestől-lelkestől, életemben és halálomban az Úr Jézus Krisztusé vagyok! Ezért minden gondolatom is az övé. És igaz legyen, amit a zsoltárosok mondanak szépen: éjjel-nappal az Isten törvényén gondolkodom és abban gyönyörködöm. Sőt, mondja egy helyen a zsoltáros: éjjel a veséim is oktatnak engem (Zsolt 16,7). A vese Ószövetség nyelvén a tudatalattit jelenti, vagyis még a tudatalatti gondolat is, a meg sem született, meg sem fogalmazott gondolat is a Krisztusé legyen. Ezért harcolok, mondja az apostol. És ha kell, bár ne legyen így, mondja az apostol, majd vesszővel megyek közétek (1Kor 4,21). Ezért inkább hadd ne legyek bátor és eltökélt harcos, hanem hadd legyek szelíd és engedelmes, mint ahogy ti is legyetek szelídek és engedelmesek a Krisztusnak. És mindez önmagukra is vonatkozik. Nemcsak jó hitvédői vagyunk a keresztyénségnek, nemcsak a hívő társakat próbáljuk megóvni az elhajló gondolatokból, az anti-logosztól, hanem a magunk harcát is megvívjuk önmagunkért, hogy minden gondolatom a Szentlélek által legyőzött hadifoglya legyen a Krisztusnak.
Végül már csak az marad hátra, hogy lássuk, mi ez a stratégia, amiről itt az apostol beszél. Meghökkentő ez a néhány mondat, mert így kezdi az apostol: „kérlek titeket a Krisztus szelídségére és engedelmességére...” Nos, mi ez a stratégia? Mostanában, szinte csak nyugtalanító híreket kapunk a nyugati civilizációból: egy templomban az oltár előtt elvágják a torkát egy imádkozónak, a templom előtt agyonlövik a papot, másutt palástba öltözött, magukat püspöknek tituláló egyének leveszik a keresztet a templomról, mondván, talán valakit sért a látványa... És látva a megtámadottságot egyrészt, és az önfeladást másrészt, sokan hangot adnak annak a gondolatnak, hogy hol van az a harcos keresztyénség? Hol van az a bátor keresztyénség? Hol van az az ellenálló keresztyénség? Majd hozzácsapják: ki tudja, nem is a világra valók a keresztyének, mert szelídek. És ugyan lehet kezdeni ebben a harcos, kemény világban ezzel a keresztyén szelídséggel meg az alázattal? Tessék harcolni! – mondják nekem is. Püspök úr, szedje össze magát, mozgósítson, szedje össze a seregeit, harcba kell menni és ütni kell! De kedves testvérek, itt és mindig döntően szellemi harcról van szó! A lélek nagy harcáról van szó. Nem rabszolgaszerzésre vonulunk ki, mint az antik világban! És mondhatom ennek mai megfelelőjét: nem olcsó munkaerő beszerzéséről van szó, akiket ma menekültnek titulálnak, rászedvén őket is, becsapván magukat is! Szellemi harcról van szó. Legyetek szelídek, engedelmesek, ne vessétek meg az én alázatosságomat – mondja az apostol. És ezzel a filippi levélhez utal bennünket, ahol az alázatos, engedelmes és szelíd Krisztusról beszél, arról a Krisztusról, aki alázatos, engedelmes és szelíd volt mindhalálig, a keresztfa haláláig (Fil 2). Igen, amikor az ellenség, az Antikrisztus, az ellen-ige, az ellen-világosság, az ellen-igazság, az ellen-bölcsesség és az ellen-szeretet, vagyis az, aki ellene van a Krisztusnak, az igének, a teremtésnek, ellene van az igazságnak, bölcsességnek, és ellene van a szeretetnek, úgy gondolta, hogy végső győzelmet aratott az alázatos és szelíd Krisztuson, éppen akkor szenvedett vereséget. Krisztus halála által győzetett le a halál, szelídsége által győzetett le az ellenségeskedés, Istennek átadott teljes életével győzetett le az Isten-ellenesség. Ez az Isten stratégiája. És ez a harc rendje: hódítsd meg Krisztusnak azokat, akik körös-körül őrtornyokat építettek ellened, hódítsd meg azt is, aki itt melletted ül, de legelőbb és folyton te magad hódolj meg Krisztusnak, testestől-lelkestől, minden erődből, minden igyekezetedből, teljes szívedből és minden gondolatoddal. Csak az győzhet, akit legyőzött Krisztus! Ámen.
Bogárdi Szabó István E-mail: info@bogardiszaboistvan.hu